Teman Blogger

Khamis, 30 Julai 2009

Kaedah Pembuatan Tauge Dirumah


Bahan Bahan

Kacang hitam/kacang hijau
Siako (plaster of paris, cari yg boleh makan bukan yg buat balutan patah)
Air Sentoso
Baldi

Formula asal

Rendamkan kacang hitam/hijau selama 7 jam
Tos biarkan semalaman
Rendamkan dalam air sentoso 4 jam
Toskan air 1 jam Masukan kedalam baldi
Gaulkan bersama Siako (siako berperanan utk memanaskan kacang dan mempercepatkan cambahan keluar)
Biarkan sehingga benih keluar, siram air 4@5 jam selepas gaul dengan siako (sedikit sahaja siako, tabor dan gaul)
Hari seterusnya boleh dimakan atau dijual.

Peringatan

Air sentoso beperanan sebagai baja dan baunya seakan urine (saya tidak galakkan pengunaan pasal bahan asas tak dpt dipastikan), harga sentoso RM300 sekilo dan hanya setitik digunakan utk jumlah 500gm kacang.

Siako ada dua jenis yg boleh dan tidak boleh dimakan, harga Siako (plasterof paris) RM2 sekilo dan boleh buat satu tong dram tauge. Boleh skip utk proses air sentoso dan hasilnya tauge taklah besar tetapi selamat utk dimakan.

Wassalam dan selamat mencuba.
Artikel di petik daripada warga_kilang@yahoogroups.com

21 ulasan:

  1. x payah guna air sentoso dan siako bole x jak? nak buat makan sendiri jer.

    BalasPadam
  2. Boleh cuba,

    Air sentoso berperanan sebagai baja, boleh skip tapi taugeh taklah besar.
    Siako berperanan utk memanaskan kacang dan mempercepatkan cambahan keluar. Kalau skip mungkin boleh bercambah tapi lambat sikit la. Kalau nak makan sendiri boleh cuba kut. Lagipun bahan2 kimia ni bukannya bagus sangat, bahaya untuk kesihatan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Air santoso berperan sbgi baja..baja itu apa ya..dan serbuk siako berperan untuk memanas kan agar cepet kelua kecambah nya..apa siako itu ragi dan air santoso itu air Raksa/air keras klw blh tau bisa dpt di toko kimi nm kimia nya apa om.

      Padam
  3. slm.

    mcm mn nk dpt kan baja saiko ni.blh saudara bg tau,tq

    BalasPadam
  4. Anda boleh dapatkanNya daripada kedai jual bahan kimia makanan. Saya tak pasti pulak dekat tempat saudara ada kedai ni ke tidak. Tapi kalau kat JB anda boleh dapatkan dekat Taman Tun Aminah berdekatan dengan sekolah cina Taman Tun.

    BalasPadam
  5. any info baja ni susah nak dapat la kat sabah..

    BalasPadam
  6. ada siapa2 jual or tahu macam mana nak dapat baja ni tak..email saya naths_sheyr@yahoo.com.my

    BalasPadam
  7. Boleh rujuk pejabar pertanian, biasanya dia orang tahu kat mana boleh dapat.

    BalasPadam
  8. pertanian azrin hashim9 Februari 2012 8:03 PG

    kami ada membekal hormon sontoso .call 0197106698

    BalasPadam
  9. sabah kat keningau ada jual hormon sentoso dan siako ka?

    BalasPadam
  10. mana nak dapat di lembah klang ?

    BalasPadam
  11. 1. Apa sentoso da air siako?
    2. Kalau x pakai air sentoso dan siako,boleh tak guna baja sayur biasa?
    3. Bagaimana cara sebenar cara penanaman tauge?

    BalasPadam
  12. Di mana sy bole dptkan hormon sentoso dan siako di miri??

    BalasPadam
  13. Ini soalan cepu emas ni. Sentoso dan siako ni biasanya ada dijual dikedai bahan kimia makanan. Cuba cari ke macam ru kat sana. Yang ada jual pengawit makanan dan yag sewaktu dengannya. Tq.

    BalasPadam
  14. Cepu emas dan baja..mksd nya gmn dn air santoso serbuk siako baja dr bahan kimia dn nm kimia nya apa klw blh tau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pernah belajar mengenai larutan siako dan santoso. Dua larutan ini rasanya tidak mempunyai nama kimianya. Memang itulah nama bagi hormon tersebut; larutan hormon santoso (bertujuan untuk menjadikan akar taugeh itu pendek, menggalakkan percambahan benih taugeh dan untuk menyeragamkan pertumbuhan taugeh) dan larutan hormon siako (tujuan hormon ini adalah utk memanaskan biji benih bagi mempercepatkan percambahan). Cumanya saya tidak belajar lebih mendalam mengenai kandungan bahan yang ada dalam hormon itu.

      Padam
    2. Saya pernah belajar mengenai larutan siako dan santoso. Dua larutan ini rasanya tidak mempunyai nama kimianya. Memang itulah nama bagi hormon tersebut; larutan hormon santoso (bertujuan untuk menjadikan akar taugeh itu pendek, menggalakkan percambahan benih taugeh dan untuk menyeragamkan pertumbuhan taugeh) dan larutan hormon siako (tujuan hormon ini adalah utk memanaskan biji benih bagi mempercepatkan percambahan). Cumanya saya tidak belajar lebih mendalam mengenai kandungan bahan yang ada dalam hormon itu.

      Padam
  15. Itu yang masalah. Sayapun tak tau nak terangkan macam mana lagi. Satu cara lagi. Kalau macam kat Malaysia kita boleh tanya jabatan pertanian untuk dapatkan bantuan dan khidmat nasihat.

    BalasPadam
  16. boleh tahu tak, diaman distributor atau perusahaan pembuatan air santoso.. terima kasih

    BalasPadam
  17. Saya nak Tanya penggunaan Baja Santos bole memnyebabkan taugeh tidak tahan lama.. Ada cara untuk memastikan taugeh tahan Lama?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

MALAYSIA

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner

Hits counter

Website counter